Care este procedura privind transferul dosarului de pensie, în situația schimbării domiciliului dintr-un județ în altul?
Pensionarul trebuie să se adreseze casei judeţene de pensii care deține dpsarul de pensie cu:
· o cerere în vederea transferării drepturilor de pensie în alt judeţ;
· o copie a actului de identitate din care să rezulte noua adresă.
În situaţia transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritorială care înregistrează acest dosar în evidenţele sale are obligaţia să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual şi să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauza. Aşadar, casa destinatară va proceda la verificarea dosarului venit prin transfer, va emite și va comunica decizia de pensie, precum și transmiterea către sistemul central de plăți a modalității de plată prin bancă, începând cu luna de plată comunicată de casa expeditoare. Facem precizarea că plata drepturilor de pensie se va efectua de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresă de domiciliu a pensionarului.
Verificarea este necesară pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informaţii eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.
In situația schimbării domiciliului dintr-un sector în altul, în cadrul municipiului București, care este procedura privind transferul dosarului de pensie?
În această situație, dosarul de pensie nu se transferă la casa locală de pensii din raza noului domiciliu. Dosarul de pensie rămâne în custodia casei locale de pensii din raza vechiului domiciliu, însă plata pensiei prin posta si transmiterea taloanelor de pensie se va face la noua adresa de domiciliu.
In aceasta situatie, cererea privind plata drepturilor de pensie la noua adresa si o copie a noii carti de identitate se depun la casa de pensii care deține dosarul de pensie.
Cum și în ce termen se contestă decizia de pensie?
Deciziile emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, în termen de 45 de zile de la comunicare, la instanţa judecătorească competentă.
Deciziile necontestate în termen de 45 de zile de la comunicare sunt definitive.
Cererile îndreptate împotriva CNPP sau împotriva caselor teritoriale de pensii, având ca obiect drepturile de pensie se adresează instanţei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul ori sediul reclamantul.
Cum se anulează decizia de pensie?
Decizia de admitere a cererii de pensionare poate fi anulata la cererea pensionarului, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Care sunt categoriile de pensionari care pot cumula pensia cu venituri din alte activitaţi profesionale
Pensionarii sistemului public de pensii care realizează venituri în următoarele situații:
- Activități pentru care se datorează contribuţii de asigurări sociale, potrivit Codului fiscal;
- Activități în calitate de prestator casnic, potrivit Legii nr. 111/2022, pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, indiferent de nivelul veniturilor.
!!!! Pensionarii de invaliditate pot cumula pensia cu alte venituri indiferent de gradul de invaliditate.
Cine nu poate cumula pensia cu alte venituri?
- Soţul supravieţuitor beneficiar al unei pensii de urmaş, care realizează venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată (3.700 lei începând cu data de 1 iulie 2024);
- Beneficiarul unei pensii anticipate, care realizează venituri lunare:
⇒ în baza unui contract individual de muncă;
⇒ în baza unui raport de serviciu;
⇒ ca persoană care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care este numită în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrul cooperator dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
Când se depune cererea de pensionare?
Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, se depune, personal, de către titularului dreptului sau reprezentantul legal al acestuia, în termen de 30 de zile calendaristice de la data îndeplinirii acestor condiţii, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază titularul/reprezentantul legal al acestuia.