Care este plafonul de impozitare în cazul veniturilor din pensii?

Începând cu data de 1 octombrie 2024, plafonul de impozitare a veniturilor din pensii este de 3.000 lei.

Procentul de impozitare se aplică asupra sumei care depașește acest plafon.

Exemplu:

Cuantum pensie

4.467 lei

Venitul impozabil lunar din pensii

4.467 lei – 3.000 lei = 1.467 lei

Impozitul aferent

1.467 lei x 10% (cota de impozit) = 146,7 lei

Venitul net din pensie

4.467 lei – 146,7 lei (impozit) = 4.320,3 lei, rotunjit la 4.320 lei

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:34:25 +0200

Plata drepturilor de pensie în cont bancar

În vederea încasării pensiilor prin cont curent personal, pensionarii se adresează direct instituțiilor financiar-bancare, solicitând deschiderea contului. Contul se deschide pe numele clientului beneficiar de drepturi bănesti sau a reprezentantului său legal, la solicitarea acestuia sau, după  caz, la cererea mandatarului desemnat de acesta  prin  procură  specială, emisă conform legii.  Dupa deschiderea contului, persoana interesată trebuie să se adreseze casei teritoriale de pensii  de care aparține, cu o cerere insoțită de o copie a extrasului de cont. Aceste acte pot fi transmise, prin poștă, în original, în regim de scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau pe adresa oficială de e-mail a instituției respective, postată pe site-ul acesteia.

În prezent, CNPP derulează plăți prin următoarele bănci comerciale:

  • ALPHA Bank;
  • ATE Bank;
  • BANCA TRANSILVANIA;
  • BCR;
  • BRD;
  • CEC Bank;
  • CREDIT EUROPE Bank;
  • CREDITCOOP;
  • EXIMBANK (fostă Banca Românească);
  • FIRST Bank;
  • GARANTI Bank;
  • ING;
  • SALT Bank (fostă IDEA Bank);
  • INTESA SANPAOLO Bank;
  • LIBRA Bank;
  • OTP Bank;
  • PATRIA Bank;
  • PROCREDIT Bank;
  • RAIFFEISEN Bank;
  • UNICREDIT Bank;
  • VISTA Bank.
Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:33:00 +0200

Se mai rețin contribuții de asigurări sociale de sănătate în cazul veniturilor din pensii?

Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din pensii care depășesc suma de 4000 de lei nu se mai rețin de la data de 28 decembrie 2022.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:31:27 +0200

Cine mă poate informa cu privire la poprirea instituită pe drepturile de pensie?

Detalii cu privire la acest aspect sunt furnizate de către casa de pensii.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:29:18 +0200

Ce este certificatul de viată și când trebuie transmis la casa de pensii care deține dosarul de pensie al persoanei domiciliate în străinătate?

Potrivit noului cadru legal în domeniul pensiilor, în vigoare de la data de 1 septembrie 2024, Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, după cum urmează:

  • în perioada 1 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic;
  • în perioada 1 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an    calendaristic.

Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.

Sintagma "autorități legale" se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL - UIL) din Italia, etc.

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:27:36 +0200

Cum pot obține dovada că nu beneficiez de pensie sau că nu sunt asigurat în România (negație)?

Negația este eliberată de către casele județene de pensii sau CNPP, la cererea persoanei.

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:25:05 +0200

Ce este procura specială și ce trebuie să conțină?

Procura speciala este un document pe baza caruia, printre altele, o alta persoana poate ridica pensia in numele titularului acelui drept de pensie. Intr-un act normativ publicat vineri, Casa Nationala de Pensii Publice stabileste ce informatii trebuie sa contina procura speciala si cat timp este aceasta valabila. Aflati detaliile in articolul urmator.

Formularul procurii speciale trebuie să conţină următoarele elemente:

a) numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul naşterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al titularului dreptului la pensie, precum şi numărul şi seria actului menţionat;

b) numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul naşterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al mandatarului, precum şi numărul şi seria actului menţionat;

c) obiectul mandatului, respectiv depunerea dosarului de pensie şi a oricărui alt înscris ulterior emiterii deciziei de pensie, deschiderea contului curent/contului de card, în vederea încasării pensiei, încasarea drepturilor cuvenite curente şi restante, semnarea şi ridicarea extrasului de cont, ridicarea deciziei de pensie, a carnetului de muncă original, precum şi a taloanelor de plată a pensiei, taloanelor speciale de călătorie/legitimaţiei de transport etc.;

d) precizarea că mandatarul are toate obligaţiile ce îi revin titularului, inclusiv aceea de a comunica orice schimbare, de natură să conducă la modificarea condiţiilor în funcţie de care a fost stabilită sau se plăteşte pensia, intervenită în situaţia titularului, în termen de 15 zile de la data apariţiei acesteia, casei teritoriale de pensii în evidenţele căreia se află.

Procura specială care nu este emisă în limba română, precum şi apostila (când este cazul) vor fi însoţite de traducerea legalizată în limba română.

Procura specială este valabilă o perioadă de maximum 3 ani de la data autentificării.

Procura specială se autentifică conform prevederilor legale în vigoare, în următoarele condiţii:

a) de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, în cazul cetăţenilor români sau străini stabiliţi în străinătate, în măsura în care legile şi reglementările statului de reşedinţă sau acordurile bilaterale nu se opun;

b) de către notarii publici de pe teritoriul României, atât în cazul cetăţenilor români, cât şi în cazul cetăţenilor străini;

c) de către notarii publici dintr-o altă ţară, în condiţiile prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1999 pentru aderarea României la Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, în cazul cetăţenilor români şi străini stabiliţi în străinătate.

În acest caz, procura este valabilă numai dacă este însoţită de apostila eliberată de către autoritatea competentă, potrivit legislaţiei naţionale a statului din care emană documentul;

d) de către notarii publici dintr-o altă ţară, în condiţiile prevăzute în tratatele sau convenţiile de asistenţă juridică bilaterală la care România este parte.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:23:23 +0200

Cum se face repartizarea la un fond de pensii administrat privat?

În cazul în care asiguratul nu a optat pentru un  fond de pensii administrat privat (pilonul II) în cel mult patru luni de la momentul angajării, va fi repartizat aleatoriu la unul dintre fondurile existente.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:21:09 +0200

Cum pot obține un ajutor social de la casa de pensii?

Casele de pensii nu acordă ajutoare sociale, doar drepturi de pensie și indemnizații prevăzute de legi cu caracter special. În vedere obținerii unui ajutor social vă îndrumăm să vă adresați primăriei din localitatea de domiciliu.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:20:00 +0200

Când se transmit taloanele speciale de călătorie?

De principiu, taloanele speciale de călătorie valabile pentru anul următor se transmit în luna decembrie a fiecărui an, împreună cu documentul de informare (talonul de pensie).

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:18:24 +0200

Cine beneficiază de taloane speciale de călătorie cu reducere de 50% din tarif?

Pensionarii din sistemul public de pensii, precum şi pensionarii din celelalte sisteme proprii de asigurări sociale beneficiază anual de un total de 6 călătorii simple cu reducere de 50% din tariful stabilit pentru călătoriile pe calea ferată cu trenuri regio R şi trenuri interregio IR fără regim de rezervare clasa a II-a, cu mijloace auto sau cu navele de călători clasa a II-a, la transportul intern în comun, între localităţi.

!!!! Pensionarii care au dreptul la călătorii gratuite, stabilite în baza altor prevederi legale trebuie să opteze între cele două variante.

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 17:13:56 +0200

Cum îmi pot deschide un cont pe portalul www.cnpp.ro?

În vederea deschiderii unui cont online, vizitatorii trebuie să citească descrierea fluxului și să își exprime acordul pentru condițiile de utilizare a portalului CNPP. Acordul este considerat a fi asumat prin introducerea datelor specifice cererii de deschidere a contului.

Pentru identificarea unică a utilizatorului este necesară completarea formularului. Toate câmpurile marcate cu * sunt obligatorii și salvarea cererii nu este posibila dacă acestea nu sunt completate. Datele introduse trebuie să fie conforme cu realitatea.

Structura formularului este urmatoarea :

Date de identificare:

   • Numele și prenumele

   • CNP

   • Adresa de e-mail

   • Act de identitate

   • Adresa de domiciliu:

Se introduce text (Cod CAPTCHA) și se apasă butonul de finalizare formular.

După finalizarea completării formularului:

  • acesta se imprimă pe hârtie (prin butonul Print).
  • se semnează olograf și se depune, personal, la oricare casă teritorială de pensii, împreună cu actul de identitate în original.

!!! Formularul pentru deschiderea contului electronic se poate transmite pentru aprobare și prin e-mail, însă doar în situația persoanelor care dețin semnatură digital.

  • după procesarea şi aprobarea cererii la nivelul casei teritoriale de pensii, solicitantul va primi pe adresa de e-mail un mesaj care conține link-ul necesar stabilirii parolei aferente contului electronic.

!!!!  Acest link trebuie accesat în 72 de ore de la primirea mesajului.

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 12:19:10 +0200

Ce fel de informaţii oferă serviciile electronice oferite de portal ww.cnpp.ro?

Portalul CNPP oferă acces gratuit la următoarele:

• Informații din carnetul de muncă     

• Informații Accidente de munca și boli profesionale    

• Fișă participant fond pensii PILON II     

• Debite executare silită    

• Stagii anuale dupa 04.2001 

• Stagii lunare după 04.2001   

• Fișă financiară  (contract asigurare socială)   

• Declarații nominale depuse de angajatorii dvs.   

• Informații pensie comunitară

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 11:37:44 +0200

Ce pot face daca nu am avut carnetul de muncă scanat?

Deschiderea drepturilor de pensie nu este condiţionată de scanarea carnetului de muncă.
Persoanele ale căror carnete nu au fost scanate trebuie să păstreze aceste documente, în original, având în vedere faptul că drepturile de pensie se stabilesc în baza documentelor originale depuse de solicitant la casa de pensii (carnet de muncă, adeverințe etc..).

 

 

Data ultimei modificari :Ma, 05 Nov 2024 11:35:31 +0200