Care este procedura privind transferul dosarului de pensie?
- Dosarul de pensie se poate transfera dintr-un judeţ în altul, în situaţia în care pensionarul solicită efectuarea acestei operaţiuni printr-o cerere simplă, la care anexează :
- copie a actului său de identitate din care rezultă noua adresă;
- cupon de pensie - pentru evidenţa numărului de dosar de pensie la care va fi efectuată operaţiunea;
- Cererea se va înregistra la sediul casei teritoriale de pensii unde se află în prezent în evidenţă. Solicitantul poate fi persoana îndreptăţită, precum şi mandatarul, desemnat prin procură specială.
- Transferul dosarului se va face către casa de pensii aferentă noului domiciliu, iar aceasta din urmă va emite o nouă decizie de pensie, luînd astfel în evidenţă dosarul respectiv.
- In situația transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritoriala care înregistrează acest dosar în evidențele sale are obligația să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual și să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauză.
- Facem precizarea că plata drepturilor de pensie se va efectua, în continuare, de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice, prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresa de domiciliu.
- Verificarea este necesara pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informații eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.
Cum și în ce termen se contestă decizia de pensie?
Deciziile emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, în termen de 45 de zile de la comunicare, la instanţa judecătorească competentă.
Cum se anulează decizia de pensie?
Decizia de pensie poate fi anulată la cererea titularului in termen de 30 de zile de la comunicare.
Când se suspendă plata pensiei?
Plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care a intervenit una dintre următoarele cauze:
· pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat, cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, dacă potrivit prevederilor acesteia pensia se plăteşte de către celălalt stat;
· pensionarul, beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate parţiale, realizeaza venituri pentru care asigurarea in sistemul public de pensii este obligatorie, cu excepţia consilierilor locali sau judeţeni;
· pensionarul de invaliditate sau copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in oricare grad de invaliditate, ori soţul supravieţuitor, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in gradul I sau II de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală obligatorie sau la convocarea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă;
· pensionarul de invaliditate nu mai urmează programele recuperatorii, întocmite de medicul expert al asigurărilor sociale;
· pensionarul de invaliditate, încadrat în gradul I sau II, realizeaza venituri pentru care asigurarea in sistemul public de pensii este obligatorie, cu excepţia consilierilor locali sau judeţeni;
· pensionarul de invaliditate, încadrat în gradul III, realizeaza venituri in baza unui contract de munca, raport de serviciu, contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil sau desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, depăşind jumătate din programul normal de lucru al locului de muncă respectiv;
· copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, care a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor;
· soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, realizează venituri brute lunare pentru care, potrivit legii, asigurarea este obligatorie, dacă acestea sunt mai mari de 35% din câştigul salarial mediu brut;
· soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit;
· soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem, sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale, neintegrat sistemului public de pensii;
· pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la cumulul pensiei cu salariul;
· in situaţia copilului, beneficiar al unei pensii de urmaş, care îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, daca nu face dovada continuării studiilor, plata pensiei se suspendă începând cu data de 1 octombrie a anului în curs;
· plata indemnizaţiei pentru însoţitorul pensionarului de invaliditate incadrat in gradul I de invaliditate, se suspendă pe perioada în care pensionarul este internat într-o instituţie de asistenţă socială sau într-o unitate medicală specializată, în care se asigură supraveghere şi îngrijire permanente, cu excepţia situaţiilor în care pensionarul este nevăzător;
· suspendarea plăţii pensiei şi/sau a indemnizaţiei pentru însoţitor se poate face şi la cererea pensionarului, situaţie în care suspendarea plăţii se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
Când încetează plata pensiei?
Plata pensiei încetează începând cu luna următoare celei în care a intervenit una dintre următoarele cauze:
· pensionarul a decedat;
· pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
· pensionarul de invaliditate, copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in grad de invaliditate, precum şi soţul supravieţuitor, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in gradul I sau II de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
· au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in grad de invaliditate, precum şi soţul supravieţuitor, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in gradul I sau II de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie;
· au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in grad de invaliditate, precum şi soţul supravieţuitor, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in gradul I sau II de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperarea Capacităţii de Muncă;
· au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, copilul, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in grad de invaliditate, precum şi soţul supravieţuitor, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in gradul I sau II de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii întocmite de medicul expert al asigurărilor sociale care a emis decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în vederea reintegrării socio-profesionale;
· copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copilului, beneficiar al pensiei de urmaş, incadrat in oricare grad de invaliditate;
· pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului.
Când se face reluarea plăţii pensiei?
Reluarea plăţii pensiei se face, la cerere, după cum urmează:
· începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza care, potrivit legii, a dus la suspendarea plăţii pensiei, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data la care cauza suspendării a fost înlăturată;
· începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea, dacă depunerea acesteia s-a făcut după expirarea termenului de 30 de zile;
· de la data începerii anului şcolar, în situaţia copilului urmaş care a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor.
In cazul schimbarii domiciliului cum se realizeaza transferul dosarului de pensie?
Pensionarul trebuie să se adreseze casei judeţene de pensii de care aparţine cu domiciliul actual cu:
· o cerere în vederea transferării drepturilor de pensie în alt judeţ;
· o copie a actului de identitate din care să rezulte noua adresă;
· un talon de pensie.
În situaţia transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritorială care înregistrează acest dosar în evidenţele sale are obligaţia să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual şi să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauza. Aşadar, casa destinatară va proceda la verificarea dosarului venit prin transfer, va emite și va comunica decizia de pensie, precum și transmiterea către sistemul central de plăți a modalității de plată prin bancă, începând cu luna de plată comunicată de casa expeditoare. Facem precizarea că plata drepturilor de pensie se va efectua de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresă de domiciliu a pensionarului.
Verificarea este necesară pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informaţii eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.
Când se depune cererea de pensionare pentru limită de vârstă?
Cererea de pensionare se depune începând cu data indeplinirii condițiilor de pensionare și nu înaintea acestei date.