Relații Internaționale - republica Moldova
LEGE nr. 130 din 23 iunie 2011
pentru ratificarea Acordului dintre România si Republica Moldova în domeniul securitatii sociale, semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 456 din 29 iunie 2011
Data intrarii in vigoare : 2 iulie 2011
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre România si Republica Moldova în domeniul securitatii sociale, semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI,
IOAN CHELARU
Bucuresti, 23 iunie 2011.
Nr. 130.
ACORD
între România si Republica Moldova în domeniul securitatii sociale
România si Republica Moldova, denumite în continuare parti contractante, dorind sa reglementeze si sa dezvolte relatiile dintre cele doua state în domeniul securitatii sociale, au convenit asupra urmatoarelor dispozitii:
PARTEA I
Dispozitii generale
ART. 1
Definitii
(1) În scopul aplicarii prezentului acord, urmatorii termeni si expresii desemneaza:
1. legislatie - legile si celelalte acte normative care reglementeaza domeniile prevazute la art. 2;
2. autoritate competenta - ministerele responsabile pentru domeniile prevazute la art. 2;
3. institutie - organismul sau autoritatea responsabila pentru aplicarea legislatiei prevazute la art.2;
4. institutie competenta - institutia pe cheltuiala careia sunt furnizate prestatiile;
5. persoana asigurata - persoana care este sau a fost supusa legislatiei prevazute la art. 2;
6. perioada de asigurare - perioadele de contributie si perioadele asimilate, realizate în conformitate cu legislatia fiecarei parti contractante;
7. prestatie - prestatiile în bani si prestatiile în natura;
8. prestatie în bani - pensiile, indemnizatiile, ajutoarele, precum si toate revalorizarile acestora, prevazute de legislatia care reglementeaza domeniile mentionate la art. 2;
9. prestatii în natura - serviciile medicale si alte prestatii care nu sunt prestatii în bani, prevazute de legislatia care reglementeaza domeniile mentionate la art. 2;
10. domiciliu - locul de sedere obisnuita;
11. resedinta - locul de sedere temporara;
12. membri de familie - persoanele definite ca atare de legislatia pe care o aplica institutia competenta;
13. organism de legatura - institutiile desemnate de autoritatile competente pentru realizarea legaturilor directe în scopul aplicarii prezentului acord.
(2) Ceilalti termeni si expresii utilizate în prezentul acord au semnificatia prevazuta de legislatia fiecarei parti contractante.
ART. 2
Domeniul material de aplicare
(1) Prezentul acord se aplica:
- pentru România, legislatiei de asigurari sociale de stat privind:
1. indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca determinata de boli obisnuite sau accidente în afara muncii;
2. indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca determinata de boli profesionale sau accidente de munca;
3. indemnizatia de maternitate;
4. pensiile pentru limita de vârsta, invaliditate, urmas;
5. prestatiile în natura în caz de boala si maternitate;
6. prestatiile în natura în caz de accidente de munca si boli profesionale;
7. ajutorul de deces;
8. indemnizatia de somaj;
- pentru Republica Moldova, legislatiei de asigurari sociale de stat privind:
1. indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca determinata de boli obisnuite sau accidente în afara muncii;
2. indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca determinata de boli profesionale sau accidente de munca;
3. indemnizatia de maternitate;
4. pensiile pentru limita de vârsta;
5. pensiile pentru invaliditate cauzata de boli obisnuite;
6. pensia si indemnizatia de invaliditate în urma accidentelor de munca sau cauzata de boli profesionale;
7. pensia de urmas;
8. prestatiile în natura în caz de boala si maternitate;
9. prestatiile în natura în caz de accidente de munca;
10. ajutorul de deces;
11. ajutorul de somaj.
(2) Prezentul acord se va aplica, de asemenea, legislatiei care înlocuieste, codifica, modifica sau completeaza legislatia referitoare la prestatiile prevazute la alin. (1).
(3) Prezentul acord nu se aplica legislatiei care instituie un nou domeniu al sistemului de asigurari sociale, daca partile contractante nu convin altfel.
ART. 3
Domeniul personal de aplicare
Prezentul acord se va aplica:
1. tuturor persoanelor care sunt sau au fost supuse legislatiei uneia sau ambelor parti contractante;
2. persoanelor ale caror drepturi deriva, conform legislatiei aplicabile, de la persoanele prevazute la pct. 1.
ART. 4
Egalitatea de tratament
Daca prezentul acord nu prevede altfel, persoanele care sunt sau au fost supuse legislatiei unei parti contractante si care au domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante vor avea, în aplicarea legislatiei, aceleasi drepturi si obligatii ca si cetatenii acestei parti contractante.
ART. 5
Exportul prestatiilor
(1) Daca prezentul acord nu dispune altfel, prestatiile în bani, dobândite în baza legislatiei unei parti contractante, nu pot fi micsorate, modificate, suspendate, sistate sau confiscate pe motiv ca persoana îndreptatita are domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica:
1. prestatiilor în caz de somaj;
2. alocatiilor de stat, pensiilor pentru vechime în munca si pensiilor speciale acordate conform legislatiei din Republica Moldova.
ART. 6
Evitarea cumulului de prestatii
(1) Prezentul acord nu poate sa confere sau sa mentina dreptul de a beneficia de doua sau mai multe prestatii care sa acopere acelasi risc, acordate pe baza aceleiasi perioade de asigurare.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica pensiilor pentru limita de vârsta, invaliditate, urmas sau prestatiilor pentru boala profesionala care se platesc de catre institutiile competente ale celor doua parti contractante, în conformitate cu dispozitiile art. 22 si art. 27 pct. 2.
PARTEA A II-A
Legislatia aplicabila
ART. 7
Reguli generale
Daca prezentul acord nu prevede altfel:
1. persoanele care sunt angajate pe teritoriul unei parti contractante sunt supuse numai legislatiei acestei parti contractante, chiar daca au domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante sau daca angajatorul are domiciliul sau sediul pe teritoriul celeilalte parti contractante;
2. lucratorii independenti care îsi desfasoara activitatea pe teritoriul unei parti contractante sunt supusi legislatiei acestei parti contractante, chiar daca au domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante;
3. functionarii publici si personalul asimilat acestora sunt supusi legislatiei partii contractante în a carei administratie sunt angajati.
ART. 8
Lucratorii detasati
(1) Persoana care este angajata pe teritoriul unei parti contractante, care este detasata de catre angajatorul sau pe teritoriul celeilalte parti contractante pentru a exercita o anumita activitate, va fi supusa în continuare legislatiei primei parti contractante pe durata exercitarii acestei activitati, cu conditia ca durata previzibila a acestei activitati sa nu depaseasca 24 de luni.
(2) Lucratorul independent care îsi desfasoara activitatea în mod obisnuit pe teritoriul unei parti contractante si care efectueaza o activitate pe teritoriul celeilalte parti contractante ramâne supus legislatiei primei parti contractante, cu conditia ca durata previzibila a acestei activitati sa nu depaseasca 24 de luni.
(3) Daca durata activitatii se prelungeste mai mult de 24 de luni, la cererea comuna a angajatului si a angajatorului sau a lucratorului independent, legislatia primei parti contractante continua sa se aplice pentru o perioada de cel mult 24 de luni, cu acordul autoritatilor competente ale celor doua parti contractante. Acest acord trebuie solicitat înainte de expirarea perioadei initiale de 24 de luni.
ART. 9
Personalul întreprinderilor de transport international
Persoana angajata într-o întreprindere de transport international care are sediul pe teritoriul unei parti contractante si care efectueaza, pe cont propriu sau în contul unor terti, transporturi internationale de pasageri sau de marfuri, pe caile ferate, rutiere, aeriene sau pe apele interioare este supusa legislatiei acestei parti contractante. Totusi:
1. persoana angajata de catre o filiala sau reprezentanta permanenta a întreprinderii mentionate este supusa legislatiei partii contractante pe teritoriul careia se gaseste aceasta filiala sau reprezentanta permanenta, daca nu este un lucrator detasat;
2. persoana care desfasoara o activitate, în principal pe teritoriul partii contractante unde îsi are domiciliul, este supusa legislatiei acestei parti contractante, chiar daca întreprinderea care o angajeaza nu are pe acest teritoriu nici sediul si nici o filiala sau reprezentanta permanenta.
ART. 10
Echipajul navelor
Persoana care desfasoara o activitate la bordul unei nave sub pavilionul unei parti contractante este supusa legislatiei partii contractante sub al carei pavilion se afla nava.
ART. 11
Misiuni diplomatice si posturi consulare
(1) Pentru membrii misiunilor diplomatice si posturilor consulare si pentru personalul particular angajat exclusiv în serviciul acestora se vor aplica dispozitiile relevante ale Conventiei de la Viena din 18 aprilie 1961 cu privire la relatiile diplomatice si ale Conventiei de la Viena din 24 aprilie 1963 cu privire la relatiile consulare.
(2) Membrii personalului de serviciu al misiunilor diplomatice si posturilor consulare ale unei parti contractante, precum si personalul de serviciu aflati în serviciul particular al membrilor acestor misiuni sau posturi, care nu sunt trimisi, ci sunt angajati pe plan local, vor fi supusi legislatiei statului acreditar.
(3) Lucratorii mentionati la alin. (2), care sunt cetateni ai statului acreditant, pot opta sa fie supusi legislatiei statului acreditant, în termen de 3 luni de la data la care persoana în cauza a fost angajata de misiunea diplomatica sau postul consular.
ART. 12
Exceptii de la dispozitiile art. 7-11
Autoritatile competente ale celor doua parti contractante pot conveni la cererea comuna a angajatului si a angajatorului sau la cererea lucratorului independent exceptii de la dispozitiile art. 7-11, în interesul unei persoane sau al unei categorii de persoane, cu conditia ca persoana sau persoanele respective sa fie supuse legislatiei unei parti contractante.
PARTEA A III-A
Dispozitii speciale referitoare la diferitele categorii de prestatii
SECTIUNEA 1
Prestatii în caz de boala si maternitate
ART. 13
Totalizarea perioadelor de asigurare
(1) Daca legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unor perioade de asigurare, institutia competenta a acestei parti contractante ia în considerare, daca este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, în masura în care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade realizate conform legislatiei primei parti contractante.
(2) În ceea ce priveste prestatiile în bani în caz de boala si de maternitate, dispozitiile alin. (1) se vor aplica numai daca persoana în cauza desfasoara o activitate si este supusa legislatiei pe teritoriul partii contractante unde a fost introdusa cererea.
ART. 14
Prestatii în natura în cazul resedintei sau domiciliului pe teritoriul celeilalte parti contractante
(1) Persoanele care îndeplinesc conditiile cerute de legislatia unei parti contractante pentru a avea dreptul la prestatii în natura si a caror stare necesita acordarea de prestatii în natura în caz de urgenta majora care ameninta viata sau integritatea corporala a persoanei, când au resedinta sau domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante, primesc prestatii în natura de la institutia locului de resedinta sau domiciliu, conform dispozitiilor legislatiei pe care o aplica, pe cheltuiala institutiei competente.
(2) Asiguratii români cu resedinta sau domiciliul în Republica Moldova beneficiaza de proteze, dispozitive medicale si alte prestatii importante în natura pe cheltuiala institutiei competente din România. Acordarea acestora de catre institutia din Republica Moldova este conditionata de obtinerea aprobarii prealabile a institutiei competente din România, cu exceptia situatiei în care acordarea prestatiei nu poate fi amânata fara a pune în pericol viata sau integritatea corporala a persoanei în cauza.
ART. 15
Prestatii în natura pentru titularii unei pensii
(1) Titularul unei pensii acordate în baza legislatiilor celor doua parti contractante va primi prestatii în natura în conformitate cu legislatia partii contractante pe teritoriul careia îsi are domiciliul, ca si cum ar fi fost titular al unei pensii numai în conformitate cu legislatia acestei parti contractante.
(2) Titularul unei pensii acordate în baza legislatiei unei parti contractante, care are domiciliul pe teritoriul celeilalte parti contractante, va avea dreptul la prestatii în natura în masura în care ar fi avut dreptul la acestea daca ar fi avut domiciliul pe teritoriul primei parti contractante. Prestatiile în natura sunt acordate de institutia locului de domiciliu, în conformitate cu dispozitiile legislatiei pe care o aplica aceasta, ca si cum persoana respectiva ar fi avut dreptul la prestatiile mentionate în virtutea acestei legislatii, costul prestatiilor fiind suportat de institutia competenta a primei parti contractante.
(3) Membrii de familie ai titularului unei pensii acordate de o institutie din România care au domiciliul în Republica Moldova vor primi prestatii în natura pe cheltuiala institutiei competente din România.
ART. 16
Prestatii în bani în caz de resedinta sau domiciliu pe teritoriul celeilalte parti contractante
Prestatiile în bani în cazul resedintei sau domiciliului pe teritoriul celeilalte parti contractante sunt platite de institutia competenta, în conformitate cu dispozitiile legislatiei pe care o aplica.
ART. 17
Transportul persoanei care a primit prestatii în natura
(1) Daca persoana trebuie transportata în tara sa numai cu ambulanta dupa acordarea prestatiilor în natura în caz de urgenta majora care prezinta pericol pentru viata sau integritatea sa corporala, transportul acestei persoane pâna la frontiera celeilalte parti contractante se efectueaza, cu aprobarea prealabila a institutiei competente, de catre institutia partii contractante pe teritoriul careia persoana a primit prestatia în natura, pe cheltuiala institutiei competente.
(2) În cazuri exceptionale, când transportul trebuie efectuat numai cu un mijloc de transport aerian, transportul se efectueaza, cu aprobarea prealabila a institutiei competente, pe cheltuiala institutiei competente, de catre partea contractanta pe teritoriul careia s-a acordat prestatia în natura.
(3) În cazul în care este necesar, dupa iesirea din situatia de urgenta majora care ameninta viata sau integritatea corporala a persoanei, continuarea acordarii prestatiilor în natura sau efectuarea transportului va avea loc cu aprobarea prealabila a institutiei competente.
ART. 18
Institutii
Institutiile care vor acorda prestatiile prevazute la art. 14-17 vor fi desemnate de catre autoritatile competente prin Aranjamentul administrativ.
ART. 19
Rambursare
(1) Institutia competenta va rambursa cheltuielile efective pentru prestatiile acordate, pentru fiecare caz în parte, în conformitate cu dispozitiile art. 14, 15 si 17, catre institutia care furnizeaza prestatiile, cu exceptia cheltuielilor administrative.
(2) Cheltuielile efective ale prestatiilor vor fi calculate de catre institutia care furnizeaza prestatiile, la nivelul tarifelor folosite pentru propriile persoane asigurate.
(3) Institutia competenta va rambursa cheltuielile pentru prestatii acordate conform dispozitiilor art. 15 alin. (2) pe baza de sume forfetare. Modalitatea de calcul al sumelor forfetare va fi stabilita prin Aranjamentul administrativ.
(4) Organismele de legatura ale celor doua parti contractante pot conveni si alte modalitati de rambursare a cheltuielilor, inclusiv compensarea acestora între institutii sau plati în sume forfetare în locul platilor individuale.
SECTIUNEA a 2-a
Pensii
ART. 20
Stabilirea prestatiilor fara totalizarea perioadelor de asigurare
Daca o persoana îndeplineste conditiile pentru obtinerea unei prestatii conform legislatiei unei parti contractante fara a tine cont de perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, institutia competenta calculeaza prestatiile numai în functie de perioadele de asigurare realizate conform legislatiei pe care o aplica.
ART. 21
Totalizarea perioadelor de asigurare
(1) Daca legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unei perioade de asigurare, institutia care aplica aceasta legislatie ia în considerare, daca este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, în masura în care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade realizate conform legislatiei primei parti contractante.
(2) Daca legislatia unei parti contractante conditioneaza acordarea anumitor prestatii de realizarea unei anumite perioade într-o profesie supusa unui regim special sau într-o profesie sau munca determinata, perioadele realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante nu sunt luate în considerare pentru stabilirea dreptului la aceste prestatii decât daca au fost realizate în baza unui regim similar sau, în lipsa acestuia, în aceeasi profesie sau, dupa caz, în aceeasi munca.
(3) Daca legislatia unei parti contractante prevede ca perioada în care persoana în cauza primeste o pensie poate fi luata în considerare pentru stabilirea dreptului la prestatie, institutia competenta a acestei parti contractante tine cont, în acest scop, de perioada în care a primit o pensie conform legislatiei celeilalte parti contractante.
ART. 22
Acordarea si calcularea prestatiilor
(1) Daca o persoana a fost supusa succesiv sau alternativ legislatiilor celor doua parti contractante, institutia fiecarei parti contractante stabileste, conform legislatiei pe care o aplica, daca aceasta persoana are dreptul la prestatii, tinând cont, daca este cazul, de dispozitiile art. 21.
(2) În acest caz, institutia competenta calculeaza prestatiile dupa cum urmeaza:
1. se calculeaza cuantumul teoretic al prestatiilor datorate, ca si cum toate perioadele de asigurare ar fi fost realizate conform legislatiei pe care o aplica aceasta institutie;
2. se calculeaza apoi cuantumul efectiv al prestatiei datorate persoanei, în functie de cuantumul teoretic calculat conform pct. 1 si proportional cu raportul dintre totalul perioadelor realizate înainte de producerea riscului, în conformitate cu legislatia pe care o aplica si totalul perioadelor realizate înainte de producerea riscului, în conformitate cu legislatiile celor doua parti contractante.
(3) Daca cuantumul prestatiei se stabileste în functie de numarul beneficiarilor, institutia competenta ia în considerare si persoanele care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul celeilalte parti contractante.
ART. 23
Perioada de asigurare mai mica de un an
(1) Fara a lua în considerare dispozitiile art. 21, daca perioada totala de asigurare realizata conform legislatiei unei parti contractante este mai mica de un an si daca, tinând cont numai de aceasta perioada, niciun drept nu este obtinut în baza acestei legislatii, institutia acestei parti contractante nu este obligata sa acorde prestatii pentru perioada mentionata.
(2) Perioadele de asigurare mentionate la alin. (1) sunt luate în considerare de institutia celeilalte parti contractante în conformitate cu dispozitiile art. 21, ca si cum aceste perioade ar fi fost realizate conform legislatiei pe care o aplica.
SECTIUNEA a 3-a
Ajutor de deces
ART. 24
Totalizarea perioadelor de asigurare si acordarea ajutorului de deces
(1) În cazul în care legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unei anumite perioade de asigurare, institutia competenta a acestei parti contractante ia în considerare, daca este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, în masura în care acestea nu se suprapun, ca si cum ar fi perioade realizate în baza legislatiei primei parti contractante.
(2) Ajutorul de deces va fi acordat exclusiv conform legislatiei fiecarei parti contractante.
(3) În cazul în care dreptul la prestatie exista conform legislatiilor ambelor parti contractante:
1. prestatia va fi acordata exclusiv pe baza legislatiei partii contractante pe teritoriul careia a survenit decesul; sau
2. daca decesul nu a survenit pe teritoriul niciuneia dintre partile contractante, prestatia va fi acordata de catre institutia la care persoana a fost asigurata ultima data înaintea decesului.
SECTIUNEA a 4-a
Prestatii în caz de accident de munca si de boala profesionala
ART. 25
Prestatii în caz de boala profesionala daca persoana a fost expusa la acelasi risc în cele doua parti contractante
(1) Prestatiile pentru victimele bolilor profesionale se vor acorda numai în conditiile legislatiei ultimei parti contractante pe teritoriul careia persoana în cauza a desfasurat activitatea susceptibila a fi cauza riscului, chiar daca sunt îndeplinite conditiile legislatiilor ambelor parti contractante, cu respectarea, dupa caz, a dispozitiilor alin. (2)-(4).
(2) În cazul în care legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de o prima diagnosticare a bolii respective pe teritoriul acestei parti contractante, aceasta conditie se considera îndeplinita daca diagnosticarea s-a realizat pe teritoriul celeilalte parti contractante.
(3) În cazul în care legislatia unei parti contractante conditioneaza, explicit sau implicit, dreptul la prestatii de diagnosticarea bolii într-un anumit termen de la încetarea activitatii profesionale susceptibile a fi cauza riscului, institutia competenta ia în considerare, daca este cazul, orice alta activitate care implica riscuri similare, desfasurata în baza legislatiei celeilalte parti contractante.
(4) În situatia în care legislatia unei parti contractante conditioneaza, explicit sau implicit, dreptul la prestatii de exercitarea pe o perioada de timp determinata a unei activitati susceptibile a fi cauza unei boli, pentru calculul prestatiilor sunt luate în considerare si perioadele în care s-a desfasurat o astfel de activitate pe teritoriul celeilalte parti contractante.
ART. 26
Domiciliul sau resedinta pe teritoriul celeilalte Parti contractante
(1) Prestatiile în bani sunt platite de institutia competenta, conform dispozitiei legislatiei pe care o aplica.
(2) Prestatiile în natura în caz de accident de munca sunt acordate de catre institutia locului de domiciliu sau resedinta, conform legislatiei pe care o aplica, pe cheltuiala institutiei competente.
(3) Asiguratii români cu resedinta sau domiciliul în Republica Moldova beneficiaza de prestatii în natura în caz de boala profesionala acordate de catre institutia locului de domiciliu sau resedinta, conform legislatiei pe care o aplica, pe cheltuiala institutiei competente.
(4) Asiguratii români cu resedinta sau domiciliul în Republica Moldova beneficiaza de proteze, dispozitive medicale si alte prestatii importante în natura pe cheltuiala institutiei competente din România. Acordarea acestora de catre institutia din Republica Moldova este conditionata de obtinerea aprobarii prealabile a institutiei competente din România, cu exceptia situatiei în care acordarea prestatiei nu poate fi amânata fara a pune în pericol viata sau integritatea corporala a persoanei în cauza.
(5) Pentru rambursarea cheltuielilor efective ale prestatiilor în natura acordate se aplica dispozitiile art. 19.
ART. 27
Acordarea unei prestatii în caz de agravare a unei boli profesionale
În cazul în care, din cauza unei boli profesionale, persoana a beneficiat sau beneficiaza de o prestatie din partea institutiei unei parti contractante si solicita, în caz de agravare, drepturile la prestatii de la institutia celeilalte parti contractante, se aplica urmatoarele prevederi:
1. în cazul în care persoana nu a exercitat în baza legislatiei celeilalte parti contractante o activitate în masura sa provoace sau sa agraveze boala în cauza, institutia competenta a primei parti contractante este obligata sa suporte prestatia, tinând cont de agravare, conform legislatiei pe care o aplica;
2. în cazul în care persoana a exercitat o astfel de activitate în baza legislatiei celeilalte parti contractante, institutia competenta a primei parti contractante este obligata sa suporte prestatia, fara a tine cont de agravare, conform dispozitiilor legislatiei pe care o aplica; institutia competenta a celei de-a doua parti contractante acorda persoanei în cauza un supliment al carui cuantum este egal cu diferenta dintre cuantumul prestatiei datorate dupa agravare si cuantumul prestatiei care ar fi fost datorata înainte de agravare, în conformitate cu prevederile legislatiei pe care o aplica.
SECTIUNEA a 5-a
Prestatii în caz de somaj
ART. 28
Totalizarea perioadelor de asigurare
În cazul în care legislatia unei parti contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unor perioade de asigurare, institutia competenta a acestei parti contractante va lua în considerare, daca este necesar, perioadele de asigurare realizate conform legislatiei celeilalte parti contractante, în masura în care aceste perioade nu se suprapun.
ART. 29
Acordarea prestatiilor
(1) Prestatiile vor fi acordate de institutia competenta a partii contractante pe teritoriul careia persoana în cauza are domiciliul, tinând seama de dispozitiile art. 28, în conformitate cu legislatia pe care o aplica.
(2) În cazul în care legislatia pe care o aplica institutia competenta prevede luarea în considerare a veniturilor realizate, la stabilirea cuantumului prestatiilor se iau în considerare numai veniturile realizate în baza activitatii desfasurate pe teritoriul partii contractante respective. În cazul în care nu exista asemenea venituri sau nu au fost realizate venituri la nivelul salariului minim, prestatia se va stabili pe baza salariului minim prevazut de legislatia partii contractante respective.
PARTEA a IV-a
Dispozitii diverse
ART. 30
Masuri administrative si de cooperare
(1) Autoritatile competente ale celor doua parti contractante vor stabili masurile administrative necesare pentru aplicarea prezentului acord.
(2) Autoritatile competente:
1. vor conveni Aranjamentul administrativ în scopul aplicarii prezentului acord;
2. vor desemna organismele de legatura în scopul realizarii legaturilor directe dintre institutiile partilor contractante;
3. se vor informa reciproc asupra modificarilor aduse legislatiilor partilor contractante, în masura în care aceste modificari afecteaza aplicarea prezentului acord.
(3) În aplicarea prezentului acord, autoritatile competente si institutiile competente ale partilor contractante îsi vor acorda sprijin reciproc, ca si cum ar aplica propria legislatie. Aceasta asistenta administrativa este gratuita.
(4) Daca o persoana care are domiciliul sau resedinta pe teritoriul unei parti contractante a introdus o cerere sau beneficiaza de prestatii conform legislatiei celeilalte parti contractante si daca este necesara o expertiza medicala, institutia locului de domiciliu sau de resedinta a primei parti contractante va efectua aceasta expertiza la cererea si pe cheltuiala institutiei competente a celei de-a doua parti contractante. În cazul în care expertiza medicala este necesara în aplicarea legislatiilor ambelor parti contractante, aceasta va fi efectuata de institutia locului de resedinta sau domiciliu, pe cheltuiala proprie.
(5) Orice date sau informatii privind o anumita persoana, care sunt comunicate conform prezentului acord, sunt considerate confidentiale si nu pot fi utilizate decât în scopul aplicarii prezentului acord.
ART. 31
Scutirea de taxe si de legalizare
(1) Daca legislatia unei parti contractante dispune scutirea integrala sau partiala de taxe de timbru, taxe consulare sau administrative pentru certificatele si alte documente prezentate conform legislatiei acestei parti contractante, aceasta scutire se aplica si certificatelor sau altor documente similare eliberate de autoritatile celeilalte parti contractante pentru aplicarea prezentului acord.
(2) Cele doua parti contractante îsi recunosc reciproc toate actele, documentele sau certificatele de orice fel, necesare pentru aplicarea prezentului acord, asa cum au fost eliberate de autoritatile emitente, fiind scutite de cerinta legalizarii.
ART. 32
Introducerea unei cereri
Cererile care în conformitate cu legislatia unei parti contractante trebuie introduse într-un termen stabilit, la o autoritate, institutie sau instanta judecatoreasca a acestei parti contractante, îndeplinesc aceasta conditie daca sunt introduse, în acelasi termen, la o autoritate, institutie sau instanta judecatoreasca corespondenta a celeilalte parti contractante. În acest caz, autoritatea, institutia sau instanta judecatoreasca care a primit cererea o transmite, fara întârziere, autoritatii, institutiei sau instantei judecatoresti a primei parti contractante, fie direct, fie prin intermediul organismelor de legatura ale celor doua parti contractante.
ART. 33
Recuperarea platilor excedentare
În cazul în care institutia unei parti contractante a platit unui beneficiar de prestatii o suma care depaseste suma la care avea dreptul, aceasta institutie poate, în conditiile prevazute de legislatia pe care o aplica, sa ceara institutiei celeilalte parti contractante, debitoare de prestatii în favoarea acestui beneficiar, sa retina suma platita în plus din sumele datorate beneficiarului respectiv. Aceasta institutie efectueaza retinerea în conditiile si limitele în care o astfel de compensare este permisa de legislatia pe care o aplica, ca si cum ar fi sume platite în plus de catre ea însasi, si transfera cuantumul astfel dedus institutiei creditoare.
ART. 34
Procedura de executare
(1) Hotarârile cu titlu executoriu ale unei instante judecatoresti a unei parti contractante, precum si documentele executorii emise de catre o autoritate sau o institutie a unei parti contractante cu privire la contributiile de asigurari sociale si la alte creante rezultate din aplicarea prezentului acord sunt recunoscute pe teritoriul celeilalte parti contractante.
(2) Recunoasterea nu poate fi refuzata decât pe motiv de incompatibilitate cu ordinea publica a partii contractante pe teritoriul careia este ceruta recunoasterea hotarârii sau documentului.
(3) Hotarârile si documentele executorii recunoscute conform alin. (1) sunt executate pe teritoriul celeilalte parti contractante. Procedura de executare este conforma cu legislatia partii contractante pe teritoriul careia se executa hotarârea. Hotarârile sau documentele vor fi însotite de o atestare care confirma caracterul lor executoriu (formula executorie).
(4) Creantele privind contributiile de asigurari sociale datorate institutiei unei parti contractante au, în cadrul oricarei proceduri de faliment sau executare silita pe teritoriul celeilalte parti contractante, acelasi rang ca si creantele echivalente de pe teritoriul acestei parti contractante.
ART. 35
Moneda de plata
(1) Plata prestatiilor în bani acordate în conformitate cu prezentul acord va fi efectuata în moneda partii contractante a carei institutie acorda prestatiile.
(2) Plata oricarei prestatii în natura acordate în conformitate cu prezentul acord poate fi efectuata în moneda partii contractante a carei institutie acorda prestatiile.
(3) Moneda si modalitatile de plata pentru sumele reprezentând rambursari ale prestatiilor acordate sunt convenite prin Aranjamentul administrativ.
ART. 36
Solutionarea diferendelor
(1) Eventualele diferende care pot sa apara în ceea ce priveste interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi solutionate prin consultari între autoritatile competente ale celor doua parti contractante.
(2) În cazul în care diferendele nu pot fi solutionate conform alin. (1), acestea vor fi solutionate, pe cale diplomatica, de catre partile contractante.
PARTEA a V-a
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 37
Dispozitii tranzitorii
(1) Prezentul acord nu deschide niciun drept pentru o perioada anterioara intrarii sale în vigoare.
(2) Toate perioadele de asigurare realizate în baza legislatiei unei parti contractante înainte de intrarea în vigoare a prezentului acord sunt luate în considerare pentru stabilirea drepturilor deschise conform dispozitiilor prezentului acord.
(3) Sub rezerva alin. (1), un drept ia nastere în baza prezentului acord, chiar daca se raporteaza la un risc produs anterior intrarii sale în vigoare.
ART. 38
Revizuirea drepturilor de pensie
(1) Drepturile de pensie obtinute anterior intrarii în vigoare a prezentului acord pot fi revizuite la cerere, conform dispozitiilor prezentului acord.
(2) Drepturile stabilite în urma revizuirii vor fi acordate de la data depunerii cererii.
(3) În cazul în care revizuirea drepturilor de pensie va avea ca efect reducerea cuantumului pensiei, se va mentine în plata pensia stabilita anterior revizuirii.
ART. 39
Intrarea în vigoare
(1) Prezentul acord va fi supus ratificarii de fiecare parte contractanta.
(2) Partile contractante îsi notifica reciproc, pe cale diplomatica, îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
(3) Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeaza expirarii unei perioade de doua luni de la data ultimei notificari prevazute la alin. (2).
(4) La data intrarii în vigoare a prezentului acord, toate întelegerile care au ca obiect de reglementare domeniul prevazut de prezentul acord îsi înceteaza valabilitatea.
ART. 40
Durata acordului
(1) Prezentul acord se încheie pe o perioada nedeterminata.
(2) Fiecare parte contractanta poate sa îl denunte, pe cale diplomatica, printr-o notificare scrisa adresata celeilalte parti contractante, cu cel putin 6 luni înainte de terminarea anului calendaristic respectiv. În acest caz, acordul îsi înceteaza valabilitatea începând cu prima zi a anului calendaristic urmator.
ART. 41
Efectele acordului asupra drepturilor câstigate sau în curs de dobândire
(1) În cazul denuntarii prezentului acord, drepturile la prestatiile acordate potrivit dispozitiilor sale sunt mentinute.
(2) Drepturile la prestatiile în curs de dobândire, pentru perioade realizate anterior datei de încetare a valabilitatii acordului sunt mentinute, iar cererile depuse înainte de încetarea valabilitatii acordului vor fi solutionate conform dispozitiilor acestuia.
Semnat la Bucuresti la 27 aprilie 2010, în doua exemplare originale.
Pentru România,
Mihai Constantin Seitan,
ministrul muncii, familiei si protectiei sociale
Pentru Republica Moldova,
Valentina Buliga,
ministrul muncii, protectiei sociale si familiei
Prezentarea generală a formularelor de legatură convenite în aplicarea Acordului dintre România și Republica Moldova în domeniul securității sociale, propuse de partea română
- MD/RO 202 - Cerere pentru pensia pentru limită de vârstă/ anticipată/ anticipată parțială
- MD/RO 203 - Cerere de pensie de urmaș
- MD/RO 204 - Cerere pentru pensia de invaliditate
- MD/RO 207 - Declarație privind activitatea asiguratului
- RO/MD 205 - Certificat privind perioadele de asigurare
- RO/MD 210 - Notificarea deciziei
- MD/RO 124 - Solicitarea unui ajutor de deces
- MD/RO 213 - Raport medical detaliat
- RO/MD 001 - Formular de comunicare
MD/RO 202 - „Cerere pentru pensia pentru limita de varsta/ anticipata/ anticipata partiala" – se completeaza in Partea A de catre solicitantul care are domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova pentru a fi transmis institutiei competente romane. Institutia competenta moldava va completa Partea B a formularului si il va transmite institutiei competente din Romania.
MD/RO 203 - „Cerere de pensie de urmas" - se completeaza in Partea A de catre solicitantul care are domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova pentru a fi transmis institutiei competente romane. Institutia competenta moldava va completa Partea B a formularului si il va transmite institutiei competente din Romania.
MD/RO 204 - „Cerere pentru pensia de invaliditate" - se completeaza in Partea A de catre solicitantul care are domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova pentru a fi transmis institutiei competente romane. Institutia competenta moldava va completa Partea B a formularului si il va transmite institutiei competente din Romania.
MD/RO 207 - „Declaratie privind activitatea asiguratului" - acest formular va fi completat de solicitantul care are domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova pentru institutia competenta din Romania si cuprinde informatii referitoare la angajatorii sau activitatea independenta desfasurata pe teritoriul celor doua state.
RO/MD 205 - „Certificat privind perioadele de asigurare" – acest formular este emis de catre institutia competenta din Romania pentru atestarea perioadelor de asigurare realizate conform legislatiei pe care o aplica si este transmis institutiei competente din Republica Moldova.
RO/MD 210 - „Notificarea deciziei" – acest formular este completat de institutia competenta romana care transmite un exemplar solicitantului si un exemplar institutiei competente moldave, anexand cate o copie a propriei decizii de pensie.
MD/RO 124 - „Solicitarea unui ajutor de deces" – acest formular se completeaza de catre persoana care solicita acordarea ajutorului de deces. Formularul poate fi adresat fie institutiei competente, fie institutiei de la locul de domiciliu si este insotit de catre documentele justificative necesare acordarii prestatiei.
MD/RO 213 - „Raport medical detaliat" – acest formular este utilizat pentru stabilirea gradului de invaliditate de catre institutiile competente, precum si atunci cand una dintre institutii doreste expertizarea medicala a unei persoane care are resedinta pe teritoriul celuilalt stat.
RO/MD 001 - „Formular de comunicare" – acest formular este utilizat suplimentar altor formulare sau pentru transmiterea oricaror informatii care nu au fost prevazute formal in cadrul altor formulare, carora nu li se substituie in niciun caz. Institutia emitenta completeaza partea A si trimite institutiei destinatare doua exemplare ale formularului. Aceasta completeaza partea B si retransmite un exemplar institutiei emitente.