Pensii Comunitare

Stabilirea drepturilor de pensie în cazul lucrătorilor migranți

Începând cu data de 1 ianuarie 2007, data aderării României la Uniunea Europeană, România aplica prevederile regulamentelor europene în domeniul securității sociale.

În relațiile dintre statele membre s – au aplicat prevederile Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 și 574/72, până la data de 30 aprilie 2010, înlocuite, începând cu data de 1 mai 2010, de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și de Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004.

În relația cu statele Spațiului Economic European (Liechtenstein, Norvegia, Islanda) Regulamentele (CE) nr. 883/2004 și 987/2009 sunt aplicabile începând cu 01.04.2012, iar în relația cu Confederația Elvețiană, începând cu 01.06.2012.

Aceste acte normative comunitare au la bază următoarele principii:

  • Egalitatea de tratament între cetățenii statelor membre: acordarea acelorași drepturi și impunerea acelorași obligații de securitate socială între cetățenii proprii și cei ai altor state membre, care se deplasează între statele membre, în vederea desfășurării unei activități profesionale sau a stabilirii domiciliului;
  • Determinarea legislației aplicabile, astfel încât o persoană să nu fie supusă, în același timp, mai multor legislații de securitate socială sau, dimpotrivă, să nu facă obiectul niciunei legislații;
  • Totalizarea perioadelor de asigurare în vederea stabilirii și acordării drepturilor, ceea ce presupune ca instituția competentă, la calcularea drepturilor ce îi revin unui lucrător migrant (persoana ce și-a desfășurat activitatea în mai multe state membre), ia în considerare atât perioadele de asigurare realizate în propriul stat, cât și perioadele realizate în celelalte state membre, drepturile fiind calculate de fiecare stat, proporțional cu perioada de asigurare;
  • Exportul prestațiilor, ceea ce presupune dreptul unui lucrător migrant de a beneficia de prestațiile dobândite în statele în care și-a desfășurat activitatea, pe teritoriul statului de domiciliu;
  • Buna cooperare administrativă transfrontalieră, principiu conform căruia instituțiile statelor membre trebuie să își acorde bunele oficii și să acționeze ca și cum ar aplica propria legislație la solicitarea instituțiilor altor state membre.

Stabilirea drepturilor de pensie

Persoanele care au desfășurat activități profesionale în România și în alte state membre pot solicita acordarea drepturilor de pensie atât potrivit legislației în vigoare în România, cât și potrivit legislației celuilalt stat membru implicat.

În România, cadrul legal în domeniul pensiilor a fost reprezentat, până la data de 31.08.2024,  de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, înlocuit, începând cu data de 01.09.2024, de Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii.

Stagiul de cotizare prevăzut de lege pentru obținerea drepturilor de pensie din sistemul public de pensii din România, în cazul lucrătorilor migranți, se calculează prin însumarea perioadelor de asigurare realizate în România cu cele de asigurare realizate în alte state membre în care solicitantul a desfășurat activități profesionale și confirmate ca atare de instituțiile competente ale statelor membre implicate.

Drepturile de pensie comunitară sunt calculate proporțional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat membru implicat, cu respectarea principiului pro rata temporis.

La momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare:

În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de domiciliu (loc de ședere permanentă), care face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate sau la instituția statului membru la a cărui legislație a fost supus ultima dată, dacă solicitantul sau susținătorul decedat, după caz, nu a fost supus legislației pe care o aplică instituția de la locul de domiciliu (loc de ședere permanentă).

Cererea va fi însoțită de toate documentele prevăzute de legislația română în vederea acordării drepturilor de pensie; vor fi prezentate, obligatoriu, actele din care să rezulte perioadele de activitate din România (carnetul de muncă sau adeverințe eliberate, în condițiile legii, de foștii angajatori din România, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001.

În lipsa carnetului de muncă, dovada stagiului de cotizare realizat anterior datei de 1 aprilie 2001 (data de la care evidența perioadelor de asigurare în sistemul public de pensii este deținută, în format electronic, de casele teritoriale de pensii, iar la nivel central de CNPP) se face şi cu alte acte prevăzute de lege, respectiv prin adeverinţe eliberate de angajatori, deţinători legali de arhivă sau operatori economici autorizaţi de Arhivele Naţionale, în original, cu condiţia publicării pierderii carnetului de muncă în Monitorul Oficial, conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

În acest caz,  solicitantul se va adresa , în nume propriu, foștilor angajatori sau deţinătorilor legali de arhivă sau operatorilor economici autorizaţi de Arhivele Naţionale, în vederea obținerii actelor/adeverințelor în cauză.

Acestea vor cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente:

a) denumirea angajatorului;

b) datele de identificare a persoanei;

c) perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncă;

d) funcţia, meseria sau specialitatea exercitată;

e) venitului total lunar brut sau net, după caz, asupra căruia s-a datorat, potrivit legii, contribuţia la bugetul asigurărilor sociale de stat;

f) denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;

g) perioada în care a primit sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.

 Actele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.  

Este necesar să solicitați instituției competente din celălalt stat membru implicat să transmită în România, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, documentele menționate mai sus, aflate în posesia dvs., în vederea stabilirii drepturilor de pensie, în conformitate cu prevederile regulamentelor europene din domeniul coordonării sistemelor de securitate socială.

În prezent, odată cu trecerea la schimbul electronic de date (sistemul informatic EESSI), comunicare între instituțiile competente ale statelor membre UE, statelor SEE și  Confederației Elvețiene se realizează electronic, prin intermediul documentelor electronice structurate, renunțându – se la documentele transmise în format de hârtie.                     

După ce instituțiile competente ale statelor membre implicate își comunică, prin intermediul aplicației informatice specifice toate informațiile necesare, acestea vor emite decizii proprii privind admiterea sau respingerea cererii de pensionare, decizii pe care le vor comunica persoanei interesate și/sau celeilalte/celorlalte instituții competente.

Precizăm că nu este necesar ca solicitantul să îndeplinească simultan condițiile necesare deschiderii drepturilor de pensie în toate statele membre implicate, drepturile de pensie fiind acordate cu respectarea prevederilor legislațiilor naționale în materie.

Revizuirea drepturilor de pensie

O persoană care beneficiază deja de o pensie din sistemul public de pensii din România, dar care a lucrat în mod legal și într-un alt stat membru, poate solicita revizuirea drepturilor de pensie în aplicarea regulamentelor europene. La calculul pensiei comunitare se au în vedere și perioadele de asigurare realizate în celălalt stat membru implicat. După calcularea pensiei comunitare, aceasta se compară cu pensia națională în plată și se acordă pensia stabilită în cuantum mai avantajos.

Drepturile de pensie cuvenite urmează a fi primite, fie în România, fie în statul de domiciliu (loc de ședere obișnuită), în acest din urmă caz persoana interesată comunicând direct sau prin intermediul instituției competente în materie de pensii din statul de domiciliu, detaliile contului bancar în care va fi transferată suma cuvenită cu titlu de pensie, din sistemul public de pensii din România.   

În aplicarea prevederilor regulamentelor europene în domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, Casa Națională de Pensii Publice îndeplinește rolul de organism de legătură asigurând comunicarea interinstituțională în ceea ce privește stabilirea și plata drepturilor de pensie și a ajutoarelor de deces, precum și a prestațiilor în caz de accident de muncă și boală profesională.

Casele teritoriale de pensii sunt instituțiile compenetente în stabilirea și plata drepturilor de pensie și a ajutoarelor de deces cuvenite din sistemul public de pensii din România.

Stabilirea drepturilor de pensie în aplicarea acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte 

România a încheiat acorduri bilaterale de securitate socială cu următoarele state: Republica Albania, Canada, Republica Chile, Republica Coreea, Statul Israel, Republica Macedonia, Republica Moldova, Muntenegru, Quebec, Republica Serbia,  Republica Turcia, Republica Orientală a Uruguayului.

Acordurile bilaterale încheiate cuprind prevederi similare celor din  Regulamentele (CE) nr. 883/2004 și 987/2009.

Schimbul de informații între instituțiile competente din România și cele din  statele cu care România a încheiat un instrument juridic bilateral se realizează prin intermediul formularelor bilingve convenite în aplicarea acordurilor bilaterale în cauză.

În Relația cu Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord se aplică prevederile Acordului Comercial și de Cooperare între Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L149 din 30 aprilie 2021.

Acordul Comercial și de Cooperare cuprinde prevederi similare celor din Regulamentele (CE) nr. 883/2004 și 987/2009.

Date de contact:

Adresa de corespondență: Casa Națională de Pensii Publice, Direcția Relații Internaționale, str. Latină, nr. 8, sector 2, București, cod poștal 020793.

TELEFON: 0040 21 311 80 47

Program de audiențe telefonice:  Luni  - vineri  1000 - 1200

Eventualele documente (cereri, petiții, sesizări, documente de vechime în muncă, certificate de viață) care vizează domeniul de activitate al Direcției Relații Internaționale se pot transmite, de către persoanele interesate:

  • Prin Compania Națională Poșta Română S.A.
  • Prin poșta rapidă
  • Online, pe adresa de e – mail a Direcției Relații Internaționale: relatii.internationale@cnpp.ro
Data ultimei modificari :J, 05 Sep 2024 10:28:38 +0300