Noutăţi Noutăţi

« Înapoi

Detalii acord Germania

I. Beneficiari

Asiguratii sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ai sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale din România.

II. Reguli de determinare a legislatiei aplicabile

Acordul stabileste reguli de determinare a legislatiei aplicabile în privinta obligatiei de asigurare, astfel încât o persoana sa nu fie supusa, în acelasi timp, ambelor legislatii de securitate sociala sau sa nu se regaseasca în situatia în care niciuna dintre cele doua legislatii sa nu-i fie aplicabila.

Regula generala : lucratorul este asigurat / plateste contributii conform legislatiei statului în care îsi desfasoara activitatea.

Exceptii :

1.Trimiterea persoanei angajate

Persoana angajata în România care este trimisa de angajatorul sau (care îsi desfasoara în mod obisnuit activitatea în România) sa desfasoare o anumita activitate în contul acestuia, în R.F. Germania, este asigurata potrivit legislatiei de asigurari sociale din România.

· Perioada de trimitere nu poate depasi 24 luni calendaristice. Aceasta perioada curge din prima zi a lunii calendaristice în care persoana angajata în România îsi începe activitatea pe teritoriul R.F. Germania. În cazul persoanelor care desfasoara o activitate în R.F. Germania în ziua intrarii în vigoare a acordului (1 iunie 2006) termenul începe sa curga de la aceasta data.

· Perioada de timp dintre doua trimiteri ale aceleiasi persoane angajate

- o persoana angajata poate fi trimisa succesiv de acelasi angajator român în R.F. Germania, cu conditia de a exista o durata de întrerupere a perioadelor de trimitere de cel putin 2 luni, timp în care persoana trimisa sa fi revenit în România pentru a-si desfasura activitatea la angajatorul trimitator. Perioadele de trimitere cumulate nu trebuie sa depaseasca 24 luni calendaristice.

- daca o persoana angajata a fost trimisa în R.F. Germania sa desfasoare o activitate pentru o perioada mai mica de 24 luni si se întoarce în România, unde desfasoara o activitate de cel putin 1 an, poate fi trimisa în R.F. Germania, fara a se lua în considerare prima perioada de trimitere.

· Conditiile pe care trebuie sa le îndeplineasca persoana angajata în România care va fi trimisa de angajatorul ei în R.F. Germania :

- persoana angajata îsi desfasoara în mod normal activitatea la angajatorul din România care o trimite;
- persoana angajata sa fi fost deja supusa legislatiei de asigurari sociale din România;
- persoana angajata în scopul trimiterii în R.F. Germania are în acel moment resedinta obisnuita (domiciliul) în România;
- activitatea angajatului trimis în R.F. Germania sa corespunda domeniului de activitate al angajatorului din România;
- scopul trimiterii este acela ca persoana angajata sa desfasoare în R.F. Germania o anumita activitate în contul angajatorului din România;
- sa se mentina raportul de subordonare între persoana angajata si angajatorul sau pe toata durata trimiterii;
- persoana angajata sa desfasoare la angajatorul din România, care a trimis-o în R.F. Germania, o activitate în România de cel putin 2 luni de la terminarea ultimei perioade de trimitere în R.F. Germania .

· Conditia pe care trebuie sa o îndeplineasca angajatorul român care trimite o persoana angajata în R.F. Germania este de a desfasura o activitate comerciala semnificativa pe teritoriul României.

Elementele care atesta activitatea comerciala semnificativa sunt :
- domeniul de activitate al angajatorului din România trebuie sa corespunda activitatii desfasurate de angajatul trimis în R.F. Germania;
- cifra de afaceri realizata de angajatorul din România pe teritoriul acestui stat trebuie sa fie de 25% în ultimii 2-3 ani de activitate;
- daca cifra de afaceri realizata de angajatorul din România pe teritoriul acestui stat este mai mica de 25%, relevanta este ponderea procentuala a angajatilor ramasi sa-si desfasoare activitatea în România;
- angajatorul din România trebuie sa desfasoare pe teritoriul acestui stat activitati specifice domeniului sau profesional (este exclus angajatorul care nu are o activitate proprie);

2. Alte exceptii

La cererea comuna a persoanei angajate si a angajatorului sau la cererea unui lucrator independent ministerele muncii din cele doua state sau institutiile desemnate de acestea (pentru România – Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, pentru R.F. Germania – Organismul de Legatura pentru Asigurari de Sanatate în Strainatate ) pot stabili de comun acord exceptii de la dispozitiile Acordului în materia obligatiei de asigurare, cu conditia ca persoana în cauza sa fi fost supusa sau sa fie supusa legislatiei unuia dintre statele contractante.

· Domeniile pentru care se pot solicita acorduri pentru situatii de exceptie sunt cele necomerciale.

· Perioada de timp pentru care poate fi convenit acordul pentru situatii de exceptie
a. acordul poate fi convenit în principiu pentru perioade care nu depasesc 5 ani, luându-se în considerare si perioadele de trimitere initiale;
b. aceasta perioada de trimitere de 5 ani se poate prelungi, în principiu, printr-un nou acord pentru maximum 3 ani, precizându-se circumstantele deosebite pentru care se solicita aceasta prelungire;
c. exista si posibilitatea de a se conveni un acord pentru o perioada de trimitere a unei persoane angajate în R.F. Germania pentru o perioada care depaseste 8 ani. Acordul poate fi convenit numai pentru o perioada de câteva luni. Aceste cazuri sunt izolate si au un specific deosebit.

În situatia în care au fost convenite acorduri anterioare pentru situatii de exceptie, acestea vor fi luate în considerare la stabilirea perioadelor mentionate la punctele a,b,c atunci când persoana angajata nu a desfasurat în România o activitate de cel putin 12 luni sau a trecut la alt angajator.

· Conditii

- în decursul activitatii în R.F. Germania, persoana angajata trebuie sa îsi mentina raportul de munca cu angajatorul din România;

- angajatorul din România care va trimite persoana angajata în R.F. Germania trebuie sa realizeze o cifra de afaceri de peste 50% în România;

- activitatea din R.F. Germania a persoanei angajate trimise trebuie sa corespunda domeniului de activitate al angajatorului din România.

III. Formularul utilizat

RO/D 101 – Adeverinta privind aplicarea legislatiei române în cazul unei activitati în R.F. Germania

IV. Aspecte procedurale

· Actele necesare în vederea eliberarii formularului RO/D 101 :
- certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridice, eliberat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, din care sa rezulte ca angajatorul nu are datorii la bugetul consolidat de stat, la data solicitarii formularului RO/D 101;
- certificatul eliberat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala din care sa rezulte o cifra de afaceri realizata pe teritoriul României de cel putin 25% sau 50% în ultimii 2-3 ani de activitate;
- certificatul de înregistrare al societatii eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului (copie xerox);
- contractul individual de munca al persoanei care va fi trimisa în R.F. Germania (copie xerox);
- adeverinta de la Inspectoratul Teritorial de Munca din care sa rezulte numarul total de angajati ai societatii la data solicitarii formularului RO/D 101;
- copia xerox a cartii de identitate din România a angajatului;
- copiile xerox ale actelor de stare civila pentru persoanele care-l însotesc pe angajat.

· Depunerea si solutionarea cererilor pentru eliberarea formularului RO/D 101
- Cererea pentru obtinerea formularului RO/D–101 - adeverinta privind aplicarea legislatiei române în cazul unei activitati în R.F. Germania - va fi depusa de catre angajatorul român care trimite o persoana angajata în R.F Germania la Serviciul Aplicare Acorduri si Reglementari Comunitare din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu 30 zile calendaristice înainte de începerea perioadei de detasare. Cererea va fi însotita de documentele necesare mentionate mai sus.
- Cererea comuna a persoanei angajate si a angajatorului pentru obtinerea acordului pentru situatii de exceptie va fi adresata Serviciului Aplicare Acorduri si Reglementari Comunitare din cadrul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu 60 zile calendaristice înainte de expirarea perioadei initiale de detasare.
- Cererea si documentele depuse vor fi verificate daca respecta dispozitiile prevazute în Acord de catre Serviciul Aplicare Acorduri si Reglementari Comunitare - CNPAS – în termen de 10 zile lucratoare.

Daca se constata ca dosarul depus de solicitant nu este complet, se fac demersuri catre persoanele în cauza pentru completarea acestuia.

In situatia obtinerii acordului pentru situatii de exceptie se va verifica cererea si se va trimite institutiei din R.F. Germania o propunere de acord. Dupa ce institutia din Germania si-a dat avizul, CNPAS va informa solicitantii despre rezultatul procedurii de consultare.

- În cazul în care se constata îndeplinirea conditiilor legale, CNPAS emite formularul RO/D – 101.
- În cazul în care se constata neîndeplinirea conditiilor legale, CNPAS va informa persoanele în cauza, motivând decizia luata.


Filtrare noutăți:  2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006