Noutăţi Noutăţi

« Înapoi

Notă privind contribuţiile datorate Bugetului asigurărilor sociale de stat

 

Conform Legii nr. 19/2000, înainte de adoptarea Legii nr. 250/2007,  baza de calcul a contribuţiei de asigurări  sociale era următoarea:
- Baza de calcul a contribuţiei individuale, datorate de angajat, o reprezenta salariul individual brut realizat lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile prevăzute de lege sau contractele colective de muncă.
- Baza de calcul a contribuţiei angajatorului o reprezenta fondul total de salarii brute lunare realizate de asiguraţi, defalcat pe condiţii de muncă.

2. Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 250/2007 s-a modificat doar baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale fără a fi corelată în mod corespunzător şi baza de calcul a contribuţiei datorate de angajator.

Astfel, Legea nr. 250/2007 a introdus următoarele reglementări referitoare la baza de calcul a contribuţiei:
- Baza de calcul a contribuţiei individuale este venitul brut lunar realizat care cuprinde salariul individual brut realizat, sporurile, adaosurile şi alte indemnizaţii primite din fondul de salarii – fără a fi plafonate;
- Baza de calcul a contribuţiei angajatorului  a rămas neschimbată, fiind plafonată la 5 salarii medii pe economie.

Modificările aduse Legii nr. 19/2000 prin Legea nr. 250/2007 au condus la neconcordanţe între baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale şi cea datorată de angajator, implicit la un tratament diferenţiat între cei doi participanţi la plata contribuţiei, generând şi unele probleme la nivelul angajatorilor care lucrau cu baze de calcul diferite.
- Pentru aplicarea Legii nr. 250/2007 a fost emis Ordinul MMFES nr.680/2007, în vigoare începând cu 1 august 2007, care defineşte venitul brut realizat lunar ca fiind:
a) salariile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal şi suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări şi alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) sporurile, indemnizaţiile şi sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiţii deosebite de muncă (condiţii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfăşurată în mediul rural, în zone izolate; activitate desfăşurată de nevăzători; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; sporul de fidelitate şi altele asemănătoare;
c) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaţilor);
d) sumele acordate cu ocazia ieşirii la pensie;
e) premiile anuale şi cele din cursul anului sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaţilor la profit;
f) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanţă, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naţionale sau religioase etc.);
g) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, compensaţii, indemnizaţia pentru concediul de odihnă neefectuat, ajutoare, precum şi alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asiguraţii beneficiază de prestaţii de asigurări sociale fără a avea zile lucrate sau nu au fost prezenţi la serviciu etc.);
h) sumele rezultate prin <<plata cu ora>>, gărzi, indemnizaţii clinice;
i) sumele primite de reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori;
j) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, potrivit legii;
k) indemnizaţii de şedinţă acordate membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, potrivit legii;
l) alte sume acordate potrivit legii.

3. Pentru înlăturarea inadvertenţelor create de Legea nr. 250/2007 a fost elaborată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 prin care s-au corelat bazele de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale, atât cea individuală, cât şi cea datorată de angajator.

Astfel, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.91/2007:
- Baza de calcul a contribuţiei individuale este  venitul brut lunar realizat;
- Baza de calcul a contribuţiei angajatorului reprezintă totalul veniturilor brute lunare realizate de asiguraţi, care constituie bază de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale individuală.

Urmare acestui act normativ s-a emis Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 1019/2007 prin care venitul brut realizat este definit ca fiind totalitatea veniturilor în bani sau în natură, indiferent de fondurile din care acestea se achită, realizate de asiguraţii care se află în una sau mai multe dintre situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege. În venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse şi acele venituri în bani sau în natură care sunt obţinute ca urmare a desfăşurării unor activităţi remunerate, în folosul unor entităţi, altele decât angajatorul/angajatorii la care se derulează activitatea de bază. Acest ordin nu a  nominalizat în mod expres ce categorii de venituri intră în baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.

4. Urmare numeroaselor întrebări formulate de agenţii economici s-a promovat Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 92/2008 prin care se detaliază sintagma venitul brut realizat lunar ca fiind, atât veniturile brute realizate în bani, cât şi cele în natură.

Identificarea elementelor care fac parte din venitul brut realizat prevăzut în Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 92/2008 au avut la bază definiţiile utilizate de Institutul Naţional de Statistică şi cele regăsite în Codul Fiscal.

5. Având în vedere interpretările şi comentariile cu privire la includerea anumitor categorii de venituri în baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, în special cele cu privire la avantajele în natură, cadouri şi ajutoare, precum şi posibilitatea aplicării neunitare a acestor dispoziţii,  ministrul muncii a hotărât emiterea unui nou ordin prin care să se clarifice şi să elimine orice fel de interpretări.

În acest context, s-a avut în vedere şi faptul că nu există o definiţie clară, stabilită prin lege, a venitului brut realizat lunar, care să fie aplicabilă întocmai pentru plata contribuţiilor sociale obligatorii, de aceea se impunea stabilirea unei astfel de definiţii pentru sistemul public de pensii, prin norme metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2000.

Astfel, a fost emis Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr.122/21.02.2008 potrivit căruia sintagma „venit brut realizat lunar" cuprinde:

a) salariile/indemnizaţiile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal şi suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări şi alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) drepturile de soldă lunară şi alte drepturi acordate soldaţilor şi gradaţilor voluntari;
c) sporurile, indemnizaţiile şi sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiţii deosebite de muncă (condiţii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfăşurată în mediul rural, în zone izolate;  munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activităţi şi responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; sporul de fidelitate şi altele asemănătoare;
d) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători legale, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaţilor);
e) sumele acordate cu ocazia ieşirii la pensie;
f) premiile anuale şi cele din cursul anului, sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaţilor la profit;
g) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanţă, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naţionale sau religioase);
h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, stimulente, compensaţii, indemnizaţia pentru concediul de odihnă neefectuat, precum şi alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asiguraţii nu au prestat activitate salarizată);
i) sumele rezultate prin «plata cu ora», gărzi, indemnizaţii clinice;
j) sumele acordate, potrivit legii, contractului colectiv de muncă sau  contractului individual de muncă, în cazul încetării raporturilor de muncă, încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici, a mandatului sau a calităţii de membru cooperator, ca urmare a concedierilor individuale sau colective, indiferent de denumirea, cuantumul şi durata acordării acestora;
k) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ (sindicate, asociaţii, fundaţii);
l) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori;
m) indemnizaţii de şedinţă acordate, potrivit legii, membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice;
n) drepturile în natură acordate salariaţilor sub formă de remuneraţie;
o) alte sume identificate conform art.55 alin.(1) şi (2) din Codul Fiscal ca fiind forme de remuneraţie, acordate potrivit legii sau contractelor colective de muncă.


Filtrare noutăți:  2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006