Sume neîncasate de către pensionarul decedat
Sumele neîncasate de către pensionar, reprezentând pensia pe luna în care a avut loc decesul şi/sau, după caz, drepturi restante de pensie, cuvenite şi neîncasate până la deces, se plătesc:
- soţului supravieţuitor;
- copiilor;
- părinţilor;
- în lipsa acestora, moştenitorilor în condiţiile dreptului comun.
Actele necesare în vederea acordării acestor sume sunt, după caz:
- cerere (anexa nr. 9);
- certificatul de deces, în original şi în copie;
- actul de identitate al solicitantului (original şi în copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original şi copie);
- certificatul de moştenitor (original şi copie);
- copia talonului de plată a pensiei persoanei decedate, după caz.
Aceste sume pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani.
Potrivit prevederilor Legii nr.9/2023, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor documentelor prevazute de legislația din domeniul de activitate al caselor teritoriale de pensii, fotocopierea gratuită a documentelor originale fiind asigurată de instituțiile în cauză.